קורס טייס תנאי קבלה
לא רבים מכירים את משה הדר, אבל הביטוי שטבע לפני יותר מ-50 שנים, “הטובים לטייס”, הוא אחד הסלוגנים המוכרים והאפקטיביים ביותר בתולדות המדינה – בעיקר משום שהוא מדויק להפליא ואל קורס הטייס הצה”לי אכן מגיעים המובחרים שבמובחרים. בהתאם, אך טבעי הוא שתנאי הקבלה לקורס היוקרתי והתובעני מציבים רף גבוה במיוחד. אל קורס טייס אזרחי קל יותר להתקבל, אולם גם שם ישנה רשימת דרישות – בעמוד זה תמצאו מידע מפורט אודות תנאי הקבלה לקורסי הטייס השונים.
קורס טייס צבאי תנאי קבלה
שני התנאים הבסיסיים להגעה אל המיונים לקורס טייס – מיונים שהם השלב הראשון בדרך מפרכת וגדושת אתגרים – הם פרופיל 82 ומעלה וקב”א 54-56 (דפ”ר 80 או יותר). תנאי נוסף הוא היעדר סעיפים שלא מאפשרים השתתפות בקורס הטייס הצבאי וביניהם בעיות שמיעה (כולל קלות במיוחד), בעיות אורתופדיות, מיגרנות ואסתמה פעילה (לעומת זאת מי שסבל ממחלה זו במהלך הילדות יכול להגיש מועמדות לקורס הטייס).
כל מי שעומד בתנאים הנ”ל רשאי להגיש מועמדות. בשלב הבא מזמן חיל האוויר את המועמדים למבחנים פסיכוטכניים. המבחנים נערכים בלשכות הגיוס האזוריות, ומי שעובר אותם מגיע לצמד מבדקים נוסף: האחד בוחן את רמת הקואורדינציה ובשני מתבקשים השואפים להיות טייסים לפר ולהרכיב מכונה בפרק זמן נתון.
לאחר מכן מגיע שלב שנקרא ירפ”א א’, וכפי שניתן להבין מהשם הוא מתבצע ביחידת רפואה אווירית (ירפ”א) בתל השומר. בירפ”א א’ ישנו מבחן בנושאים כמו תפיסה מרחבית, מתמטיקה ועוד, וכן ממולא שאלון אישי. עוד במסגרת שלב זה ובאותו היום: סימולטור טיסה. סימולטור המדמה טיסה אמיתית הוא תמיד חוויה מרגשת וסוחפת, ובירפ”א א’ המועמדים גם לומדים להתנהל בסימולטור, גם מתרגלים מעקבים אחרי כלי טיס, ירי ופעולות נוספות וגם נבחנים על כך. מומלץ בחום להגיע לשלב זה מוכנים אחרי תרגולים בסימולטור טיסה מקצועי, שכן מדובר במיומנות שדורשת לא מעט התנסויות.
המועמדים שעוברים את ירפ”א א’ מוזמנים כעבור 3-4 חודשים לירפ”א ב’. שלב זה כולל ראיון עם פסיכולוג ובדיקות רפואיות מקיפות יותר (כולל דם, א.ק.ג, ראייה, שמיעה, שתן ועוד). מי שנמצא כשיר פיזית ורגשית, יזומן לגיבוש.
גיבוש טייס
אל גיבוש טייס מגיעים כמה מאות מועמדים נרגשים ודרוכים. בתום 5 ימים בחצרים יישארו כמחציתם. הגיבוש כולל שלל משימות אישיות וקבוצתיות, תרגילי מחשבה, תרגילי מנהיגות, הקפצות, מסעות, כללים נוקשים (בלי סלולרי, בלי להחליף בגדים, בלי לדבר עם המועמדים האחרים) ובעיקר לחץ, אי ודאות, אדרנלין, עייפות, התמודדות עם אתגרים פיזיים שעלולים ברגע הראשון להיראות בלתי אפשריים, גילוי עוצמות נפשיות כשבכל רגע ורגע הצוות בוחן בקפדנות את התפקוד של כל מועמד ומועמדת.
מי עובר את קורס הטייס?
כמובן שגם הגיבוש – שמהווה חוויה מכוננת עבור כל מי שלוקח בו חלק, בין אם עבר לקורס עצמו ובין אם לאו – הוא עדיין רק תחילתו של המסלול. עד למעמד המרגש במיוחד של מסדר הכנפיים חולפות עוד 3 שנים שבמהלכן ינשרו מהקורס כ-80-85% מהחניכים.
העמידה בכל תנאי הקבלה ובאינספור המבחנים במהלך הקורס עצמו מחייבת מגוון רחב של כישורים ויכולות, ובעיקר אישיות ייחודית. כדאי לדעת שכמחצית ממסיימי קורס טייס צבאי הם בוגרי שנת שירות או מכינה קדם צבאית. נתון מעניין נוסף הוא שלבוגרים רבים (בין שליש למחצית) ישנם קרובי משפחה ששירתו בחיל האוויר, ועוד מכנה משותף מובהק הוא לימודים ריאליים – בממוצע כ-70% מאלה שצלחו את המסלול כולו הם בוגרי מגמה ריאלית, עוד כ-20% שילבו בין לימודים הומניים לריאליים ורק כ-10% למדו מקצועות הומניים בלבד.
קורס טייס אזרחי תנאי קבלה
עבור מי שמבקש להגיע לתפקידים הנחשקים ביותר בצה”ל, ובפרט לשרת כטייס קרב, ובהתאם מבקש להגיע אל קורס טייס צבאי תנאי קבלה למסלול מפרך זה הם כמובן שיקול משמעותי ביותר. קורסי טייס אזרחיים מציבים באופן טבעי רף פחות נוקשה, שהרי בסופו של דבר הכישורים הנדרשים להטסת מטוס קרב, מסוק קרב, מטוס תובלה צבאי וכו’ שונים מאלה הנדרשים במסגרת האזרחית השלווה.
תנאי הקבלה לקורס טייס אזרחי הם גיל 17 ומעלה, בריאות תקינה ואנגלית בסיסית. כמו כן נדרש עבר פלילי נקי, וליתר דיוק כזה שאינו כולל עבירות שיש עימן קלון (כך למשל עבירה על תקנות התעבורה לא נחשבת לכזו שנושאת קלון). עוד כדאי להדגיש כי עיוורון צבעים קל או משקפיים לא מונעים מאדם להתקבל לקורס טייס אזרחי, וכך גם צינתורים או אפילו ניתוח קרדיולוגי.
למעשה, השאלה העיקרית היא האם תוכלו ללמוד לשלוט במטוס בפרק זמן סביר. אינדיקציה טובה לתשובה יכולה להיות התנסות בסימולטור טיסה, ועוד דרך להעריך את מידת ההתאמה שלכם לקורס טייס אזרחי הינה טיסת היכרות שנמשכת 30-60 דקות, כמובן בלוויית מדריך מוסמך. לאחר הנחיתה ישמח המדריך לפרט באוזניכם את מידת ההתאמה שלכם לקורס טייס.
מעוניינים בפרטים נוספים?