קורס טיס

קורס טיס

קורס טיס הוא אחד הקורסים היוקרתיים ביותר בצה”ל אם לא היוקרתי ביותר. למעשה ההגדרה “קורס” אינה מדויקת: מדובר במסלול שלם – מאתגר, מפרך, תובעני וגם מעצים – שבסופו המעמד המרגש של מסדר הכנפיים ושירות משמעותי כטייסי מטוסי קרב, טייסי מטוסי תובלה, נווטים, טייסי מסוקים מסוגים שונים. מועמדים לגיוס רבים מבקשים להתקבל לקורס, מעטים צולחים את כל המכשולים ובכל מקרה מדובר במסלול שמעורר עניין עצום – בעמוד זה תמצאו מידע מפורט אודות ההיסטוריה של קורס הטייס, תהליך המיון, השלבים השונים עד לקבלת כנפי הטייס, השיבוץ לתפקידים לאחר תום הקורס ונתונים מעניינים נוספים.

ההיסטוריה של קורס הטיס

קורס הטיס המסודר הראשון במסגרת חיל האוויר הכשיר 4 בוגרים – ובהם מוטי הוד, שהפך בהמשך הדרך לאחד המפקדים המיתולוגיים של חיל האוויר ובין השאר הוביל אותו להצלחה המשכנעת במלחמת ששת הימים. קורס זה הסתיים כשנה לאחר הקמת המדינה, אבל עוד קודם לכן נערכו שני קורסים להכשרת טייסים: האחד יצא לדרך כבר עם פרוץ מלחמת העצמאות ונועד להכשיר טייסים שעדיין לא צברו ניסיון מספק. הקורס התקיים במקום מעט מפתיע: בלב תל אביב וליתר דיוק ברחוב נהרדעא (סמוך לכיכר רבין של היום). הקורס השני התקיים בקליפורניה, ב-1948 ונערך במתכונת מזורזת כדי להכשיר טייסים מבני היישוב להשתתפות במלחמה על הקמת המדינה.

בשנים הראשונות התקיימו קורסי הטיס בסירקין. ב-1955 עבר ביה”ס לטיסה לתל נוף וכעשור לאחר מכן הגיע אל משכנו הנוכחי בחצרים שליד באר שבע. לאורך השנים חלו כמובן תמורות משמעותיות בתוכנית ההכשרה של הטייסים, נוספו מגמות חדשות (למשל הטסת מסוקים, ב-1965) ועוד שינוי שראוי לציין התרחש ב-2002, כשקורס הטיס הוארך ל-3 שנים והחל לכלול גם לימודים לתואר אקדמי.

תהליך המיון של המועמדים לקורס טיס

“הטובים לטיס” אינו רק סיסמה אלא שיקוף מדויק של תהליך המיון רב השלבים ועתיר הסינונים עד להתחלת הקורס היוקרתי (שגם במהלכו כמובן מתבצעים לא מעט מבחנים מסוגים שונים וניפויים בהתאם). תנאי הקבלה הבסיסיים הם קב”א 54-56 ופרופיל 82-97 ללא סעיפים פוסלים. השלב הראשון של המיון מורכב ממבחנים פסיכוטכניים, מבדק של רמת הקואורדינציה ומבחנים נוספים.

בשלב הבא מוזמנים המועמדים לירפ”א (יחידת רפואה אווירית) תל השומר. המבחן שאותו יש לעבור עוסק בנושאים כמו מתמטיקה, תפיסה מרחבית ועוד, ומיד לאחר מכן מתנסים השואפים להיות טייסים בסימולטור טיסה (וכמובן ביצועיהם נבחנים בקפידה). מי שעובר את השלב הנ”ל מוזמן שוב לירפ”א, לראיון עם פסיכולוג ולבדיקות רפואיות יסודיות. השלב האחרון והמאתגר מכולם הוא גיבוש הטיס – 5 ימים שכל מי שמגיע אליהם לא ישכח אותם לעולם (גם אם לא עבר לקורס הטיס עצמו וגם אם לא השלים את כל הגיבוש). התנאים שבהם מתקיים גיבוש טיס נוקשים, המבחנים כוללים משימות אישיות, משימות קבוצתיות, מסעות, תרגילי מנהיגות ובעצם אין אף רגע שבו לא נבחן בקפידה כל ניואנס בהתנהגותם של המועמדים שצלחו את השלבים הקודמים.

אילו מגמות יש בקורס טיס?

בקורס הטיס הצבאי ישנן 7 מגמות: טייסי קרב, טייסי מסוקי קרב, טייסי מסוקים, טייסי תובלה, נווטי קרב, נווטי תובלה ומכונני אוויר. השיבוץ למגמות מתבצע לקראת סוף השנה הראשונה בקורס.

השלבים השונים בקורס הטיס הצבאי

קורס הטיס הצה”לי מורכב מ-6 שלבים וכאמור מאז 2002 כולל גם לימודים אקדמיים ונמשך 3 שנים. השלבים הם: מכין, בסיסי, ראשוני, מבואות, מסלולים ומתקדם.

מכין: בשלב זה עוברים פרחי הטיס טירונות וחווים את הטיסות הראשונות. הטירונות אורכת כחודשיים וכוללת מסעות, אימוני חי”ר, תרגולים באש חיה ואת המרכיב שימצאו לאורך כל שלבי הקורס: לחץ. החלק של הטיסה כולל לימודים (מתמטיקה, אווירודינמיקה ופיזיקה) במשך כ-6 שבועות ואת הדבר שעבורו כל המאמץ שווה – טיסה. טיסות המיון הראשונות נקראות צ’קים, הן מתקיימות במטוסי “סנונית” וכמובן שהן משמשות גם לבדיקת היכולות של החניכים. בסך הכל בשלב המכין ישנן 15 טיסות.

בסיסי: בשלב זה עוברים החניכים קורס צניחה וקורס מילוט וכן טיסות מיון. לאחר קורס הצניחה מקבלים החניכים כמובן כנפי צניחה. בנוסף לקורס המילוט ישנן סדרות של אימוני חי”ר מורכבים מתוך התפישה שאנשי צוות אוויר הם גם לוחמים וקצינים. כמו כן כולל השלב הבסיסי גם קורסים אקדמיים (כ-6 שבועות של לימודי אווירודינמיקה, מבנה המטוס ועוד – קורסים שמקנים נקודות זכות לקראת תואר ראשון). בשלב הבסיסי מתבצעת החלוקה למגמות והוא מושלם בצ’קים נוספים – טיסות על “עפרוני” (למי שמיועד למגמת הקרב), על “סייפן” (למיועדים למגמת המסוקים), על “צופית” (למסלול הנווטים) ועל “ראם” או הרקולס (למופנים למגמת מכוננים). בשלב זה מקבלים החניכים סיכת צוות אוויר (שמהווה למעשה סיכת קצונה). מי שמודח בשלב זה יכול לבקש לעבור לקורס מפעילי כטמ”מים או לחילופין לשרת כקצין בחיל האוויר.

ראשוני: שלב הטיסה המלא הראשון. שלב חשוב שבו רוכשים החניכים מיומנויות בסיסיות בהפעלת מטוסים. שלב זה מתבצע בעיקר באוויר. כמו שני השלבים הקודמים, גם השלב הראשוני אורך חצי שנה.

שנת השכלה (מבואות ומסלולים): הלימודים האקדמיים שמתבצעים במסגרת קורס הטיס הצה”לי מתקיימים אף הם בביה”ס לטיסה. כאמור גם בשלבים קודמים ישנם קורסים מתוך התואר, אולם בשלב ההשכלה (שנמשך שנה וליתר דיוק 3 סמסטרים שכל אחד מהם נמשך 13 שבועות) הלימודים אינטנסיביים ומהווים את הנתח העיקרי מלימודי התואר. הלימודים מקנים תואר ראשון (שמוכר כמובן על-ידי המועצה להשכלה גבוהה) ומועברים על-ידי מרצים מאוניברסיטת בן גוריון. במקביל ללימודים האקדמיים, ישנה גם חטיבת לימודי תעופה שכוללת הרצאות בתחומים כמו מטאורולוגיה, פיזיקה, מערכות נשק, מערכות ניווט, מורשת קרב ועוד.

מתקדם: חצי השנה האחרונה של קורס הטיס כוללת את השלמת הלימודים לתואר וטיסות בכלי טיס מבצעיים. לאחר שלב זה מתקיים מסדר הכנפיים והבוגרים המאושרים מקבלים דרגות סגן, כנפי טיסה – ואחריות עצומה.

כמה זמן נמשך השירות הצבאי של בוגרי קורס טיס?

בוגרי ובוגרות קורס טיס חותמים על שירות קבע של 7 שנים, כך שבסך הכל השירות בצה”ל נמשך עשור שלם.

קורס טיס אזרחי

קורס טיס אזרחי הוא כמובן סיפור שונה לגמרי מהקורס הצה”לי – שהרי האתגרים שאיתם מתמודד טייס בחיל האוויר (בין אם במטוס קרב, בין אם במטוס תובלה ובין אם במסוק) שונים מהותית מהאתגרים שעומדים בפני טייסים אזרחיים, ובהתאם ההכשרה בקורס האזרחי קצרה יותר ופשוטה יותר.

קורסי הטיס האזרחיים השונים מורכבים מחלק עיוני וחלק מעשי. החוק מאפשר למי שצבר 40 שעות טיסה (מתוכן 15 שעות סולו) להגיע למבחן המסכם (שמתבצע על-ידי בוחן של רשות התעופה האווירית) – אולם ברוב רובם של המקרים נדרשות 50-60 שעות טיסה כדי להגיע לרמה שתאפשר הצלחה במבחן והטסת כלי טיס בבטחה ובהנאה. שדה התעופה המתאים ביותר ללימודי טיסה אזרחיים הוא זה שבהרצליה, ואכן כמעט כל החניכים ממריאים ממנו. החלק המעשי מתבצע במתכונת של 1 על 1 – כלומר מדריך וחניך, כשהטיסה עצמה מתבצעת במטוס הדרכה בעל מערכת היגוי כפולה.

החלק העיוני פשוט יחסית – מומלץ להתעמק בו רק לאחר צבירת מספר שעות טיסה, גם כי בדרך זו הלמידה אפקטיבית יותר וגם כי ממילא אי אפשר להיבחן על חומר הלימודים לפני צבירת כמות מספקת של שעות טיסה. הנושאים שעליהם תיבחנו הם תקנות הטיס, ידע טכני כללי, הכרת המטוס (שני מבחנים מוקדשים לנושא קריטי זה), ניווט, רדיו-טלפון ומטאורולוגיה. בסך הכל ישנם 7 מבחנים תיאורטיים שגם אותם, כמו את המבחן המעשי, עורכת רשות התעופה האווירית.

בטייסת הקרב האזרחית הראשונה, הממוקמת בסינמה סיטי שבגלילות ישנה תכנית הכשרה לנוער, שמועברת ע״י טייסי קרב במיל’ ומדריכות סימולטור קרבי.
התכנית מושתתת על תכנים וערכים לטיפוח מנהיגות ומצוינות מתרבות הלמידה והתחקור האישי והקבוצתי של חיל האוויר וכוללת לימודים עיוניים ומעשיים. התכנית משלבת טיסה ולמידה בסימולטורים המתקדמים בעולם של מטוסי F-16.

התכנית כוללת 20 מפגשים בנושאים מגוונים ומעניינים כגון – היכרות עם מטוס F-16, אווירודינמיקה, ניתוח מצבים באוויר, משימות ניווט, מערכות מכ”מ, קרבות אוויר, כלים להתמודדות אישית ונושאים רבים נוספים. לקבלת התוכנית המלאה של הקורס ופירוט המפגשים אנא לחצו כאן

 

מעוניינים בפרטים נוספים?

נשמח לייעץ ולהתאים את הטיסה המושלמת עבורכם

לייעוץ והתאמת טיסה ניתן להתקשר למספר 074-7403333,
או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
X
דילוג לתוכן